Julbord och viktuppgång

Då var det dags för det traditionella julbordet igen. Vi äter alltid julbord första advent och i år blev det på Hotell De Geer i Finspång. Riktigt trevligt och mycket bra mat. Man tenderar ju bara tyvärr att äta lite mycket…

Jag lovade i en kommentar tidigare att visa viktkurvan. Vikten har faktiskt gått helt åt fel håll sedan i somras. De platta mot slutet är först New York och sedan Mallorca. Där hade jag inte tillgång till våg.

Ökningen har ökat så jag ligger nu en bit över 100kg. Så tresiffrigt igen. Vad beror detta på då? Bra fråga… Jag har pratat med en del kloka människor både via mail men också under konferensen på Mallorca. Själv tror jag det är en kombination av en del saker.

Jag har ätit lite mer än tidigare har jag en känsla av. Jag har hållit uppe fettnivån trots att det kanske inte är nödvändigt när man nått någon form av normalvikt. Jag har även druckit en hel del Cola Zero under den varma sommaren. Jag har dessutom druckit mycket mineralvatten. Vidare tror jag att jag varit ganska stressad inför maratonloppet och de gånger jag varit ute och sprungit har det varit för att jag ”varit tvungen” och inte för jag velat. Det tror jag stressat kroppen en del. Veckorna innan loppet var jag ganska stressad och besviken på mig själv för att vikten gått åt fel håll och att jag inte tränat som jag borde. Men nu när det är avklarat känner jag mig lugnare igen.

Vad ska jag göra nu då? Planen är att helt sluta med Cola Zero (igen) och försöka mer eller mindre nolla kolhydraterna och justera intagen lite så jag kanske ligger på 60% fett och 40% protein. Nu i det närmaste ska jag kickstarta med att fasta fram till onsdag eller torsdag tänkte jag. Bara dricka vatten och kaffe. Sen dra igång med min nya fördelning. Jag ska inte springa så långt jag gjort tidigare utan försöka promenera 3-5KM några dagar i veckan och kanske springa 3-4km då och då men inget ”tvingande”.

Vi får se hur det går. Jag har ju lyckats ”tappa” tidigare så det ska nog gå bra nu också.

/Tommy

This entry was posted in Matdagbok. Bookmark the permalink.

6 Responses to Julbord och viktuppgång

  1. Lilli says:

    Jag tror också att du lyckas!

  2. Kenneth says:

    Lycka till Tommy!
    Detta fixar du!
    Jag har också tänkt fasta några dagar för att kicka igång en viktnedgång.

    /Kenneth

  3. Micke says:

    Hej kollar in din sida nästan varje dag. Och den var lite mer levande tidigare när du provade saker och berättade hur det gick. Hoppas du vill dela med dig hur det går för dig, vad du gör och varför du provar det du gör. Jag tror att många är intresserade om hur det går. Inte bara bilder på brun mat lol.

    • Tommy says:

      🙂

      Ja, jag kanske skulle skrämma liv i lite testande. Både produkter och ”resultat”.

      Måndagens mat hade lite mer färg. Annars gillar jag ju brun mat…

      /Tommy

  4. Jon says:

    Jeg sluttet med Pepsi Max – det hjelper!

    Samtidig har jeg stress på jobb – det hjelper ikke!

    Lykke til – back to basic

  5. Robert says:

    Om jag utifrån egna erfarenheter får gissa så tror jag att du är på rätt spår. Att känna en ”dålig” mental stress av att ”känna sig tvungen” att göra saker – i ditt fall kanske just detta med löpningen och maratongrejen – gör att stresshormonet kortisol ökar i blodet och ofta ligger kvar på en på tok för hög nivå under större delen av dygnet (det minskar dock av naturliga skäl under sömnen. Kvalitetssömn är mycket viktigt).

    Något som kroppen förbrukar kolossalt mycket vid just låggradig (och även intensiv) stress – och träning där man svettas mycket – är mineralet zink. Utan zink får man en störd kolhydrat- och fettomsättning i kroppen, mineralet är också djupt involverat i insulinproduktionen.

    Jag misstänker att du kanske inte är speciellt intresserad av mineraler, men faktum är att de kan ställa till ett mindre helsike i kroppen om man börjar få obalanser. Har märkt en tydlig indikation under en tid på din blogg, och det är att du återkommer gång på gång till hur oerhört mycket du tycker om lever (kycklinglever). Vad finns det väldigt mycket av i lever? Just det, zink! Kan det vara så att din kropp försöker säga något här?

    Tommy, läs nedanstående faktaartikel noga om zinkens uppgift och roll i kroppen. Vill du hjälpa kroppen att gå ner i varv på ett fullkomligt naturligt sätt och återställa en eventuellt störd kolhydratomsättning, börja ta ett lagom tillskott av zink under tre månader så kan du se hur du mår och vad som händer med vikten. Min gissning är att du kommer att gå ned i varv, sova djupare och börja tappa fett och eventuellt vatten som samlats i kroppen. Resultatet blir en naturlig viktminskning.

    Just zinkbrist verkar vara vanligare än man trott, det finns flera stora internationella undersökningar som talar om att så många som 2-3 miljarder människor lider mer eller mindre brist på detta viktiga mineral. Även om du nollar kolhydraterna och kanske saknar zink så kommer resultatet på vågen att bli nedslående. Du behöver inte vräka i dig zink, 20-30 gram per dygn räcker väl. Lycka till!

    Utdrag ur texten: ”Man utsöndrar extra mycket zink vid infektioner, stress och ansträngande motionspass.”

    ”Huvudfunktionen hos zink är att stödja och möjliggöra enzymreaktioner. Man känner numera till mer än 200 metallhaltiga enzymer som är zinkberoende för att kunna utföra sina uppgifter.”

    ”Bland de viktigaste biokemiska substanser och processer, vid sidan av enzymerna och deras funktioner, där zink är inblandad, kan nämnas proteinsyntesen och ämnesomsättningen av kolhydrater.”

    Läs noga:
    https://kurera.se/zink-zn/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *