Mer thaimat

Gårdagens lunch inspirerade mig till att testa att kopiera lite. Jag lyckades dessutom faktiskt hitta kyckling i frysen idag så det blev ingen överraskning.

Ingredienserna jag använde var:

  • Kyckling
  • Vitkål
  • Champinjoner
  • Lök
  • Vitlök
  • Röd currypasta
  • Kokosmjölk

Jag stekte av någon anledning grönsakerna för sig och kycklingen för sig. Curry och kokosmjölk åkte ner i kycklingpannan och allt fick puttra en stund. Sen vände jag ner grönsakerna precis innan servering. Det blev riktigt gott och mättande trots att det var väldigt lite fett i maten.

Förmodligen var det för lite fett då jag blev lite ”sugen” framför NCIS så deet slank ner några sibyllakorvar…

Jag håller på och tittar på hur jag ska presentera näringsinnehållet och testar nu två varianter. Vilken är bäst? Den gamla vanliga eller den nya

Gammal:

Ny:

Skriv gärna i kommentarsfältet vilken ni tycker är bäst!

/Tommy

 

This entry was posted in Hemsidan, LCHF, Matdagbok. Bookmark the permalink.

19 Responses to Mer thaimat

  1. Farmor kaisi says:

    Den nya, speciellt cirkeldiagrammet, tycker jag är bra.

  2. Timmy says:

    Utan tvekan den nya ser bäst ut och cirkeldiagrammet tycker jag visar bättre helheten på dagsintaget.

    Hälsningar,
    Timmy

  3. Vän av LCHF says:

    Det gamla vanliga stapeldiagrammet tycker jag om.

  4. Ethel Loberg says:

    Det ny gillar jag mer men en fråga, jag hänger inte med i vad Du menar med Skaldemansgrejen så vad är det?

    • Tommy says:

      Sten-Sture Skaldemans ratio är relationen mellan fett och de andra energikällorna. Det säger egentligen inte så mycket om kolhydratsmängden. Den får man hålla reda på ändå. Men det är ett bra sätt att tänka för att få i sig rätt mängd fett.

      Det Sten Sture säger är att fettet man äter bör väga mer än proteinet och kolhydraterna tillsammans. Det är ganska individuellt hur ratiot ska vara.

      Om man äter 100g fett, 80g protein och 20g kolhydrater så blir då alltså ratiot 1,0. 100 / 80 + 20 = 1,0

      Om man äter 200g fett, 80g protein och 20g kolhydrater så blir ratiot 2,0. 200 / 100 = 2,0

      är jag tittar bakåt så har jag de senaste 973 dagarna legat på ett snitt på 1,57. Det har funkat bra för mig. Ibland är jag under 1,0 och ibland över 3.

      /Tommy

  5. Louise says:

    Den nya! Jag gillar speciellt cirkeldiagrammet

  6. Anne S. says:

    Liker den nye best 🙂

  7. Stefan says:

    Den nya tycker jag . Det känns visuellt bättre med cirkeldiagramet

  8. Petra says:

    Jag röstar nog också på den nya. Cirkeldiagramet är tydligare än staplarna.

  9. Peter S says:

    Jag gillar nog originalstaplarna.

    När det gäller din thaigryta, lägg till kokosfett så kan du nog få upp fetthalten ordentligt.

    • Tommy says:

      Mmm, jag kom på det efter att båda stekpannorna hade smör i sig. Jag hade lika gärna kunnat använda kokosfett… Det får bli nästa gång.

      /Tommy

  10. Annika says:

    Hur räknar du ut vikterna för dagens intag, har du nåt program/app ”bakom” diagrammen? Gör du själv grafiken eller är det nåt program/app som vi vanliga dödliga kan använda oss av…?

    • Tommy says:

      Jag använder kostverktyget på lchf.se för siffrorna och den ”gamla” statistiken. Till det nya lägger jag över siffrorna i Numbers (dvs ”Excell för Mac OS).

      /Tommy

  11. torpstugan says:

    hej.
    Den nya helt klart,gillar tabeller mer än cirkeldiagram dock.

  12. Ethel Loberg says:

    Tackar tackar för bra svar, medeltida bruk alltså, matchar ju LCHF i.o.f.s.

  13. Margareta Lundström says:

    Jag gillar cirklar bäst då de visar mer överskådligt, men jag tycker de gamla färgerna matchar din blogg bättre. De nya färgerna blev lite skrälliga mot det sobra och snygga du hade innan.

    • Tommy says:

      Ja, nu när du säger det så ser jag var det är jag känt varit fel med de nya. Jag har använt dem på den engelska sidan men inte gillat dem. Det är nog färgerna…

      /Tommy

  14. gunsan says:

    gillar också de nya bättre, men får hålla med om att färgerna e tämligen skrikiga

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *