Den nakna hälsan

Det gladde mig när jag fick se att Jonas Colting skulle komma till Norrköping på sin turné ”Den nakna hälsan”. Jag har läst sporadiskt på Coltings blogg och gillar hans provocerande stil. Andra som försöker provocera (eller gör det utan att försöka) är inte i närheten av Colting när det gäller finess och träffsäkerhet.

Man skulle nästan kunna tycka att provocerandet eller kaxigheten visade sig redan i bekräftelsen där man får veta att det är bra om man är på plats i god tid innan föreläsningen ska börja. Rekommendationen är att komma redan vid 17 även om föreläsningen börjar 17.30. Mycket bra men ganska ovanligt.

Lokalen var på Renströmmen och det är alltid roligt att titta runt i de lokalerna då det faktiskt var där jag jobbade som kock en gång i tiden. Det var långt innan kyrkan byggde om stället till vad det är idag. Själva föreläsningslokalen var helt ok även om stolarna kanske var aningen ”obekväma”.

Till föreläsningen skulle jag uppskatta någonstans mellan 70 och 80 personer hade kommit och jag tror att jag var i minoritet. De allra flesta var löpare (triathloner (eller vad det nu kan kallas)) eller fitnessmänniskor.

Det var mycket trevligt att det var Jonas själv som tog emot vid dörren och extra roligt var det att få kommentaren: -”Dig har jag läst om på Kostdoktorn” när jag presenterade mig för avprickning och betalning.

Själva föreläsningen är uppdelad i tre block; Hälsa, Träning och sist Mat.

Hälsa

Hälsodelen var nog den delen som var intressantast. Fokus låg på synen på hälsa och jag måste säga att jag blev lite förvånad över hur stort fokus en elitidrottsman lägger på allmänt välbefinnande och hälsa och inte så mycket på resultat- och prestationsträning. Jonas pratade mycket om vad människan är skapt för och hur viktigt det är att veta hur kroppen fungerar rent ”mekaniskt”. Dvs hållning, användning av redskap etc. Jonas menar att man, för att få en livslångt god hälsa, måste tänka process- och inte målinriktat. Man måste också gilla det man gör och träning för hälsa får aldrig upplevas som ett straff eller något man tvingar sig till att göra. Detta kommer jag nog skriva mer om senare när jag läst Jonas bok.

Träning

Träningsblocket var nog lite mindre fokus på jämfört med vad jag förväntade mig och det passade mig ganska bra. Det blev även här naturligtvis ganska mycket prat om den funtionella människan och extra mycket om just vikten av att springa rätt och gilla det man gör.

En ”träningsform” som jag inte tidigare läst så mycket om (det kan ju iofs bero på att jag läser ohyggligt lite om träning överhuvudtaget…) var det Jonas kallar ”Primal Walk” eller ”Stenålderspromenad”. Denna träning bygger på att man ska försöka ”efterlikna” sättet människan är skapt till att röra sig och låta kroppen arbeta. Grunden är relativt raska promenader i skog och mark, utanför stigar och vägar. Poängen som jag fattade det är att man genom att gå bland rötter och stenar hela tiden jobbar med alla delar av kroppen för att hålla balans och för att undvika att snubbla. Nästan alla muskler får jobba konstant och även hjärnan måste vara med och bearbeta alla synintryck för att man inte ska skada sig. Detta ska med fördel göras med så lätta och mjuka skor som möjligt men allra helst barfota. Anledningen till detta är att träna upp fotens muskler och inte begränsas av några skor. Desto ”stabilare” skor man har när man rör sig utanför stigarna desto större är risken för att man vrickar eller stukar sig. Utöver själva promenaden i skogen ska man göra mer högintensiva saker som att lyfta stora stenar, ”kasta” stockar eller klättra och hoppa då och då. Detta tycker jag lät mycket spännande och jag ska nog i alla fall ge mig bort från trottoarerna och röra mig mer ute i skogen under våren och sommaren. Om jag går fullt ut och börjar kasta stenar är nog mer tveksamt.

Även träningsblocket hade stora delar om den mentala delen och då naturligtvis kopplat till träning och tävling för extremsporter som ”Ironman” och liknande. Hur motiverar man sig att springa 84km efter att ha simmat och cyklat i två dagar innan. Användning av jagstärkande positiva mantran och en förmåga att dela upp den kommande prestationen i delar. Man ska springa -”Härifrån till dit”, dvs man ska inte springa hela sträckan utan ”bara” springa -”dit man ser”. Sätt upp ”korta” mål och så vips så har man klarat av alla dessa korta mål och man är färdig.

Kopplat till den mentala biten pratade Jonas om det de mervärden som träningen måste ge för att man ska ”orka” med den. För honom är en stor del det sociala, att träna i grupp och vara lyhörd för andras mål och ambitioner. Vidare tränar Jonas väldigt mycket ute i naturen och inte så mycket inomhus. Man ska träna i miljöer man trivs i så blir det mycket enklare. Det sista mervärdet är att det ska vara ett äventyr eller upplevelse mer än ren prestation.

Detta block innehöll en hel del anekdoter och reflektioner kring genomförda tävlingar eller prestationer såväl som andras prestationer. Allt från 100-åringar som springer maraton till att dagens höjdpunkt kan vara att kissa på sig medan man cyklar…

Mat

Sen som sista block var det då alltså dags för maten. Nu gled Jonas iofs in på mat då och då under hela kvällen så grundinställningen var ganska tydlig redan innan vi hamnade här.

Stort fokus lades på det vi i ”LCHF-gemenskapen” numera ser som självklart; den naturliga maten. Vi måste sluta köpa och konsumera alla konstiga påhittade produkter som lättmargariner och fettfri yoghurt. Vi måste äta ordentligt med riktig mat och riktiga fetter.

Jonas menar att paradigmskiftet definitivt är nära och att de auktoriteter som nu ”regerar”, gör det i ett korthus. Alldeles för många auktoriteter är antingen självutnämnda eller utsedda av Sveriges mest ifrågasatta verk; livsmedelsverket. Det är ett totalt systemfel i den allmänna synen på mat. Vi måste inse att det finns en värld utanför ”fil och flingorvärlden”.

En sak som Jonas tar upp är att det finns väldigt många ”tjockisar” som tränar och anledningen till detta är självklart att de är uppväxta med instruktionerna att äta ordentligt med kolhydrater för att kunna träna och utföra fysisk aktivitet. Desto mer de tränar desto mer kolhydrater trycker de i sig och eftersom kroppen bara kan lagra en viss mängd kolhydrater kommer snabbt ”bilringarna” och man ”tvingar” sig att träna ännu mer och glädjen att träna riskerar att dödas helt.

Något som Jonas också tar upp är det han kallar korttidsfasta. Det vill säga man ska hålla sig borta från föda under 24 timmar. Från middag till middag. Han menar att det inte är några problem om man äter ordentligt med fett och protein. Detta bör man testa att göra då och då. Kanske några gånger per månad. Det här är ju lite roligt eftersom det i princip är så jag lever hela tiden då jag i undantagsfall äter mer än en gång per dag. Nu tränar jag visserligen inte så himla mycket så då kanske det funkar. Men även under sina dagar med fasta tränar Jonas i princip obehindrat.

Jonas äter betydligt mer liberalt än vad jag gör med klart mer frukt och grönt så recept med massa bananer är inte riktigt min grej. Angående kolhydrater och träning så menar Jonas att man under träning och normal aktivitet definitivt inte behöver kolhydrater. Däremot för topprestationer under tävling eller extrema förhållanden kan det vara bra att se till att ha ett bra lager av den bränsle som kan tas direkt från kolhydraterna.

Sammanfattning

En mycket bra föreläsning. Jonas är ohyggligt engagerad och pratar på väldigt snabbt och jag förstår inte riktigt när han hinner andas. Men kan man tävla i extremsporter så får man väl en viss förmåga att andas effektivt antar jag…

Jag gillar verkligen Jonas grundfilosofi om att man måste gilla det man gör och att hälsa är ett livslångt projekt och inte något man bör fundera på bara inför framtida prestationer. Tanken att det är processen och inte prestationen som är viktigast eftersom det är processen som ger det långsiktiga. Jag köpte naturligtvis Jonas bok, ”Den nakna hälsan”, så den ska jag försöka läsa framöver. Börjar tyvärr bli lite mycket böcker nu, men denna hamnar nog som nummer två på listan.

Avslutningsvis presenterade Jonas sin framgångsnyckel och den får även avsluta denna ”rapport”:

90% hårt arbete
10% talang
= 100% glädje, passion och drivkraft.

/Tommy

This entry was posted in Föreläsningar, Tommy tänker. Bookmark the permalink.

2 Responses to Den nakna hälsan

  1. Farmor kaisi says:

    Tack från en smålänning för recension av hans föreläsning, nu behöver jag inte gå på den (skratt). Enligt mina principer spiller jag inte heller min energi om det inte kommer min familj till nytta. Jag läste om dig i LCHF-magasinet o blev lite överraskad av det där du skrev om att du inte hade några besvär med hälsan, bara praktiska problem med ”omfånget”. Intressant, om du nu som du nämnde en dag, att du funderar på att börja med mera motion i ditt liv, kommer att få fram iform av ökad hälsa o dylikt! Roligt att följa bloggen! Ha det gott!

    • Tommy says:

      Föreläsningen var värd varenda krona.

      Precis, jag har rent konkret inte upplevt några hälsovinster alls. Det ”beror” nog på två saker. För det första upplevde jag ingen ohälsa och för det andra så har jag säkert förbättrat min hälsa ordentligt även om jag inte ”upplever” det så själv… 🙂

      /Tommy

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *