Grunderna

Grundprincipen i LCHF ligger i själva benämningen av metoden. Det vill säga man ska undvika kolhydrater och äta mer fett. Svårare än så är det inte, eller? Nej egentligen inte. Försök undvika livsmedel som innehåller för mycket kolhydrater och ät protein- och fettrika livsmedel. När det gäller fett ska man rikta in sig på naturliga fetter som smör, grädde, oliv- och rappsolja.

Hur fungerar det och varför?

Ett grundantagande är att kroppen kan lagra i princip obegränsat med fett men den kan inte lagra kolhydrater speciellt bra. Så om kroppen konstant tvingas ta hand om alla kolhydrater som man äter så stoppar den undan det fett den kan lagra och man blir fetare. Väldigt ovetenskapligt skrivet men i princip funkar det så.

Lite mer detaljerat så är det så att alla kolhydrater som vi stoppar i oss omvandlas till blodsocker och då kroppen ser blodsocker som något farligt så skapar den hormonet insulin för att bryta ner det. När insulinet skapas så gör det att kroppen inte skapar fettnedbrytande hormon och fettet lagras då istället för att förbrännas senare. Om man då regelbundet tillför kolhydrater som blir blodsocker så kommer kroppen fortsätta producera insulin istället för fettnedbrytande hormon och fettet fortsätter att lagras.

För att bryta detta så måste man minska radikalt på kolhydratsintaget så att kroppen får möjlighet att börja bryta ner de lagrade fettcellerna. Håller man blodsockret på en låg nivå så kan man alltså få igång en fettförbränning som börjar äta av reserverna.

Tillför man dessutom fett i kosten så lär man kroppen två saker. För det första så ser man till att det hela tiden skapas fettnedbrytande hormon och för det andra så får man kroppen att inse att ä ven om den börjar förbränna lagrade fettceller så kommer den hela tiden få mer att bränna. Om man tillför för lite fett (energi) så kan man riskera att kroppen blir rädd för att bränna fettet och sparar det ändå. Man hamnar då i något som kan liknas vid ett ”svältläge”. Det vill säga kroppen håller igen på förbränningen. Tillför man alltså fett kontinuerligt så fortsätter kroppen bränna av reserverna när det nytillförda fettet tar slut.

Som jag sagt tidigare, jag är inte läkare eller vetenskapsman så min beskrivning är kanske inte medicinskt korrekt, men jag tror att jag fångat grundprincipen ganska hyggligt.

Denna det av “Tommy tappar” kommer utvecklas betydligt mer under den närmaste tiden. Håll ögonen på bloggen för meddelanden om uppdateringar.

One Response to Grunderna

  1. Mårten says:

    Hej, jag är också lchf-ätare/predikant, men det är ganska mycket här som jag misstänker totalt saknar belägg. Man skulle t.ex. kunna se insulinets blodsockersänkande effekt som att kroppen tar emot det, snarare än ser det som något farligt, insulinet är ju en väg in i cellerna, sas.

    Den bästa förklaringen jag har till att lchf fungerar är att man slipper de kraftiga blodsockersvängningarna, på lchf kan jag gå en halv dag utan mat, jag kanske är lite hungrig, vilket är helt naturligt, men jag blir inte trött och okoncentrerad eftersom blodsockernivån ligger stabil oavsett matintag.

    På kolhydratbaserad kost så åt jag nästan alltid baserat på när jag kände mig trött, inte på när jag kände mig hungrig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *