Vanliga Frågor

I de forum där jag är aktiv återkommer väldigt många allmänna frågar men även frågor riktade direkt till mig så jag tänkte att det kanske vore bra med en FAQ-sida

13 1007-TommyTappar -20131007-00004IMG_3744

Äter du verkligen bara en gång om dagen?

Ja, i normalfallet när jag själv kontrollerar mitt ätande så blir det bara en måltid om dagen. Denna måltid brukar inträffa någon gång mellan 16 och 20 på kvällen.

 

Hur strikt kör du?

Jag har kört ganska strikt hela tiden. Som jag skriver på annan plats så har jag som mål att ligga i snitt under 5g kolhydrater per dag i veckan. Vissa dagar hamnar på noll och andra kan dra iväg upp till 15-20g. Över 20g är mycket ovanligt och i de fall är jag fullt medveten om att det drar iväg och det är då ett medvetet val. När det drar iväg upp till 10-15 så är det mer av karaktären ”det blev bara så”. Det kan då till exempel vara en utelunch med någon sås eller annat som jag räknar upp i kolhydrater ”för säkerhetsskull”.

Måste man vara så strikt?

Nej

Jag trodde detta var en enkel metod

Det är det… Jag lovar…

Om jag inte orkar räkna?

Då behöver man inte det. Men till en början blir det mycket enklare för att få in känslan för vad som är ok och inte. Sikta bara på att inte köpa hem livsmedel med mer kolhydrater än 5g per 100g. För livsmedel som man lätt äter lite mer av så bör man försöka undvika livsmedel med mer än 2,5g kolhydrater per 100g. Med detta som grund ska det inte vara några problem att få igång fettbrasan. Jag räknar noga (även om jag inte väger allt utan ”höftar”), men det beror på att jag gillar siffror och statistik.

Skärmavbild 2014-04-28 kl. 06.30.36

 

Får man äta X?

En av de vanligaste frågorna från personer som är nyfikna på LCHF och av någon anledning även från en del som jag vet ”hängt med ett tag”. Ja, man får äta precis vad man vill men man får då ta konsekvensen av det man äter. Antingen undviker man kolhydrater eller också inte.

14 0316-TommyTappar -20140316-00007IMG_5855

Blir det inte tjatigt att bara äta kött och smör?

Njae, inte direkt. För det första så går kött variera enormt mycket men mer om det under ”Mat”. Väldigt kort så kan jag säga att det är ganska stor skillnad mellan en fläskstek och en vallenbergare på lammfärs eller en älggryta. Så visst kan man få till variation. Gällande tillbehör som till exempel smör så går ju kryddsmör variera smakmässigt i oändliga kombinationer. Tar man sedan med fågel och alla fiskar som finns så är ju variationen minst lika stor som för en vegetarian som också måste vara ganska kreativ för att få till variation i sin kost. Men som sagt mer om detta finns på annan plats.

Är det inte dyrt att bara äta kött?

Jo, det kan det bli. Allt blir vad man gör det till. För mig har matkontot minskat och det är av olika anledningar. Tidigare kunde det bli en och annan kebabrulle, sushilåda eller kinahämtmat någon gång per vecka efter jobbet. Det blir dyrt i längden. Idag köper jag aldrig någonsin någon form av hämtmat. Vill jag ha något snabbt så har jag både stekta och ostekta försbiffar i frysen. I frysen finns också alltid minst tre sorters kryddsmör så på några minuter har jag en färdig måltid som prismässigt ligger långt under hämtmaten. Väljer man dessutom ”rätt” köttdetaljer så behöver det inte bli dyrt allt. Karré istället för kotlett eller filé, entrecote istället för biff, kycklinglårfilé istället för innerfilé. Dessa detaljer är både billigare och bättre ur ett fettperspektiv. De pengar man sparar på detta sätt kan jag med gott samvete lägga på lite lyxigare kött eller fisk då och då. Mer om detta finns att läsa under ”Mat”.

Vad ersätter man egentligen ris/pasta/potatis med?

Något jag tycker man ska försöka komma bort ifrån är just denna frågeställning. Man behöver inte tänka att man måste ersätta pasta med något. Man kan istället välja andra tillbehör till de vanliga rätterna. Visst kan man kalla det att ersätta, men jag tror man låser sig lite vid tanken att det ska likna tillbehöret i både smak och utseende. Då är det som sagt bättre att ta något med lite eller inga kolhydrater som passar till huvudinnehållet.

 

Har du haft några övergångsproblem?

Nej, i princip inga alls. Jag har inte upplevt något av de klassiska besvären som trötthet, humörsvängningar eller annat. Tröttheten tror jag att jag klarade mig ifrån för att jag ganska snabbt (i princip direkt) fick ett ganska stort energiintag från fett. Många som upplever trötthet byter ut kolhydraterna mot protein och törs inte gå hela vägen med fettet. Då blir det nog lätt så att man helt enkelt får i sig för lite energi som kroppen lätt kan bränna. Visserligen är protein också energi, men jag tror att kroppen bränner fett och kolhydrater mer direkt och får man i sig för lite av dessa två så blir kroppen kortsiktigt trött.

Har du några problem idag?

Nej, inte egentligen. Magen är ganska hård och jag behöver ganska sällan tömma tarmen. Någon gång var annan eller var tredje dag kanske. Inte oftare. En period hade jag (förmodligen till följd av den förändrade ”ledtiden” i tarmen lite problem med hemoröjder, men nu är dessa problem väldig små även om det då och då kan behövas lite salva.

“Visst måste du må mycket bättre idag?”

Ja, med största sannolikhet medicinskt. Jag vill dock inte påstå att jag egentligen mådde speciellt dåligt innan så då är det svårt att helt ärligt säga att jag ”mår” bättre nu. I och för sig så går allt mycket ”lättare” nu. Jag rör mig mer obehindrat även om jag inte kände mig hindrad tidigare heller.

“Jag är egentligen inte överviktig alls, men jag skulle vilja gå ner några kilo…”

Denna frågeställning dyker upp i olika former ibland och den gör mig lite bekymrad. Även om naturligtvis allas upplevelser av sig själva måste respekteras så har jag personligen svårt att engagera mig i någon som vill bli underviktig. Med det sagt så har jag inga problem att hjälpa folk in i LCHF av hälsoskäl då metoden faktiskt för väldigt många ordnar upp en mängd mindre och större åkommor.

Varför fungerar det så bra för dig men inte för mig?

Det har jag funderat på också. Vid LCHF-träffen i Säffle 2011 pratade jag ganska mycket med Sten-Sture och en sak som han var inne på är att jag aldrig försökt banta tidigare så min kropp har inget uppbyggt försvar mot ”traditionell” bantning. Personer som jo-jo bantat mycket har generellt svårare att komma igång med LCHF. Vidare så började jag på en väldigt hög vikt och är kille… Två variabler som inte går att räkna bort. Sen har jag också i ärlighetens namn också varit ganska disciplinerad.

30 Responses to Vanliga Frågor

  1. Stina says:

    Hej
    Hur räknar man enligt ration och hur mycket fett ska jag komma upp i? Försöker äta 62 g protein eftersom det är det som jag vill väga men hur ska fördelningen fett och Kh se ut om jag vill äta strikt? Kollade efter Skaldemans bok men den var slut kanske du kan hjälpa mig?
    Vänligen
    Stina

  2. Åsa says:

    Hej,
    trevlig och informations-proppad video med dig på Kostdoktorn.se. Kul!
    När jag nu vet hur du äter undrar jag över vitaminer och mineraler – har du koll på att du får i dig allt du behöver och vilka rekommendationer följer du i så fall?

    Sommarhälsningar
    Åsa

    • Tommy says:

      Jag ska inte påstå att jag har ”teknisk” koll på vitaminer och mineraler men jag känner mig aldrig på något sätt ”undernärd” och de grönsaker jag då och då äter (broccoli och spenat tex) innehåller väldigt mycket av det mesta man behöver.

      Så jag oroar mig inte det minsta för brister…

      /Tommy

  3. Christina says:

    Hej Tommy… Jag har hållt på med LCHF NU I ca2 år och min mage mår prima, för det mesta. Magen är inte uppsvällt som den var efter varje måltid förr och tarmarna har lugnat sig. MEN i mellan åt får jag ”magras” får ont i mellangärdet och får springa på toa ett antal gånger eftervarandra. Det är som om magen inte klarar av fettet. Har du ngt råd hur jag skall göra?
    Christina

  4. Hjördis says:

    när du redovisar dagsintaget så skriver du om + och – kalorier, för att få fram nettokalorierna.
    +kalorierna är jag med på, men var hittar du – kalorierna?

  5. Terje Sohlberg says:

    Var hittar du information om vad maten har för näringsinnehåll? Har du nån databas du kan rekommendera?

    • Tommy says:

      Jag använder en app till min telefon som heter Lifesum. Den är riktigt bra även om man ibland måste vara försiktig med livsmedlen då vissa kan vara lite konstiga… Sedan beräknar jag energi och sånt själv i ”numbers”.

      /Tommy

  6. Egon gustafsson says:

    Hej!
    Hur lång är du egentligen ? Vore intressant att veta med tanke på din nuvarande vikt och den viktnedgång som gjorts !
    Är själv 180 cm och håller på och går ned från 91 kg med framgång skall sägas .

  7. Matti Kortelainen says:

    Har börjat för en vecka sedan. Har inte mått bättre någonsin. Blev av min magoro. Piggare, mer energi…jag tillhör de skeptiska med allt. Men detta blev över förväntan. Behöver få ned blodtrycket och kan gå ned fem kilo. MEN har en fråga detta med fördelning fett/kolhydrater/protein? Ska jag hålla koll? Eller bara äta på?

    Äter äggröra,salami , paprika till frukost. Kaffe. Avocado, lax o sallad till lunch.
    Kött o fet sås till middag alt kylling eller fisk. Sallad med.
    Håller liksom inte koll på fettet…tar efter hungerkänsla.

  8. Joaqim says:

    Hej! Jag påbörjade min lchf resa för 3 veckor sedan. Då vägde jag 161kg. Jag är 180cm och 39 år gammal. På de tre veckorna har jag gått ner 8kg!
    Anledningen att jag skriver här är att jag såg intervjun med dig som KD gjorde.
    Jag har några frågor och som jag tror att du kan svara mig bra på.

    1: Sedan dag 1 av min lchf resa har jag ätit strikt lchf. inga mejeriprodukter, potatis,ris eller pasta. De kolhydrater jag får i mig är chiafrön och paprika.
    Det var någon som sa till mig att jag luktade lite äckligt och att jag luktade aceton. Lite googling visade mig att jag var i ketos. Nu har jag visst gått över till OptimalKetos.Nu har jag läst lite om optimalketos som man finner sig i om man äter lite kolhydrater, lagom med protein och lagom med fett.
    Nu till frågan: hur mycket är lagom med protein och lagom med fett? jag har försökt googla det men jag blir inte klokare av det. Finns det något sätt du kan säga typ: ”5 kycklingbitar” eller ”en karreskiva” är lagom eller liknande?

    Jag äter så olika med köttmängd varje gång. Ibland äter jag 2 laxbitar, ibland 1. Igår åt jag endast kycklingfiléer (8-9st mörade lårbensfileer) och ibland äter jag en stor talrik med köttfärssås.
    Jag vill gärna förbli i optimalketos men jag blir inte klok på detta ”lagom med protein” 🙂 Hoppas att du kan hjälpa mig med det.

    fråga nr 2:

    detta tycker jag är riktigt pisamt och skulle aldrig ställa den om inte du hade skrivit om det på bloggen här.
    Sedan jag började väga över 120kg har jag fått hemröjder. Ju fetare jag har blivit desto värre har de blivit. De senaste åren har de blött efter toabesök.
    Min fråga till dig är: Blir det bättre med viktnedgång? Försvinner de?

    fråga 3: om jag börjar träna nu (har fått enormt mycket energi nu) måste jag då utöka proteinintaget för att bibehålla optimalketos nivå?

    Hoppas att du kan hjälpa mig med dessa frågor.

    Joaqim

    • Tommy says:

      Så länge du äter mer fett än protein tror jag inte det är något problem. Ett proteinintag på dryga 100g tror jag är helt ok. Fyller du sedan på med bra fett till du blir mätt så ska du nog stanna i ketos (förutsatt att du håller nere kolhydraterna ordentligt). Det var väl kanske svar på både fråga 1 och 3?

      Gällande fråga två så hade jag under en period också lite problem med hemoröjder. För mig gick det över efter ett tag. Jag hade inga problem när jag var som störst utan snarare en tid in i LCHF:andet. Men det försvann som sagt efter ett tag. Jag körde med lite salvor men jag förändrade inte kosten någonting utan körde bara på.

      /Tommy

  9. Louise says:

    Din resa är så imponerande! Jag blir helt mållös.

    Hur ser du på alkohol tillsammans med Lchf? Såg på din ”före bild” att du drack öl. Dricker du någonsin alkohol nu för tiden?

    Det skulle vara väldigt roligt att se lite mer bilder från din viktresa och hur du ser ut nu. Kul med lite blandade bilder av mat och framsteg 😉

    • Tommy says:

      Tack…

      Den där ölen är en av de ca 5 öl jag druckit i hela mitt liv. Så jag ska inte påstå att jag drack öl tidigare… Det är en pub i London och då var man ”tvungen” att testa en öl. Jag drack i princip ingenting innan jag började med LCHF och dricker lika lite nu. Några glas vin per år brukar det bli. Inte mer… 🙂

      Har faktiskt lite dåligt med bra bilder. Jag har enormt få bilder på mig själv från tidigare och det är oftast jag som håller i kameran så det finns ganska få bilder på mig nu.

      /Tommy

  10. Runo Hedman says:

    Hejsan Tommy! Antar att du har en Ketonix…? Funderar själv på att skaffa en sådan. Skulle gärna vilja prata med dig per telefon (Runo Hedman 0705462380) om hur den fungerar, och hur/var man anskaffar en sådan. Du nämner också något om en sömnApp som du har… Låter intressant! Skulle uppskatta om du ville ringa mig nästa vecka…

  11. Leif Marmgård says:

    Hej Tommy! Kom fram till din sida genom Kostdoktorn, där jag är medlem. Fantastisk resa du gjort. Dock inte förvånad efter allt jag läst om Lchf. Nu undrar jag bara: fördelningen i vikt mellan typ kyckling/kött och fett i din diet. Alltså gram/hekto. Du kör ju väldigt strikt, men som jag förstår så funkar det ju väldigt bra. Har börjat testa att inte äta frukost ibland och klarar detta förvånansvärt bra. Tacksam för lite viktuppgifter. Leif M.

    • Tommy says:

      Jag brukar äta mellan 350 och 500 g kycklinglårfilé, karré eller annat ”kött”. Fettet brukar landa på mellan 100 och 150 g smör eller majonnäs. Då ligger man på en bra ”procent”.

      /Tommy

  12. anders åhman says:

    Hej.Jag är fruktansvärt imponerad av din viktnedgång.
    Jag själv gick från 133 tills 110 från 3e februari tills mitten av juni men då började jag fela ordentligt.
    Hursomhaver,blir det dyrt att köpa nya kläder?

  13. Christian says:

    Hej.

    När du räknar nettokalorier och hamnar på plus. Då är det plus den dagen, väl? Inget magiskt med att det är lågt med kolhydrater och mycket fett? Att du är i ketos?
    Tack på förhand!

    • Tommy says:

      Precis. Mina redovisningar är per dag om jag inte skriver annat. Jag tror jag kan ha lagt ihop två dagar vid ett par tillfällen men då har jag tydligt skrivit det.

      /Tommy

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *